• Localizare magazine
: Comanda de minimum 250 lei si ai transport gratuit.  

Alimentatia dupa Paste

Revenirea la obiceiurile alimentare dupa Pasti

Crestinismul are o vechime de peste 2000 de ani reusind sa schimbe viata oamenilor avand o forta culturala mai mare decat orice alta religie si filozofie. Evenimetelor majore sau cruciale ale vietii ( nastere, nunta, deces, sarbatori crestine) au impus romanilor de-a lungul timpului niste obiceiuri care au devenit prin repetare traditii. Fiecare din ele imbina armonios bucuria si curatirea spirituala cu cea a trupului, alegerile alimentare devenind importante alaturi de rugaciune si meditatie.

Sarbatorile crestine pascale aduc pe masa bucate traditionale dupa o perioada de post de 48 zile de pregatire pentru marea sarbatoarea  a Invierii Domnului. Nelipsite sunt ouale rosii sau divers colorate, pasca, cozonacul, carnea de miel. Fiecare din ele sunt incarcate de semnificatie: ouale reprezinta viata si reinnoirea naturii, iar ciocnitul oualelor rosii reprezinta sacrificiul divinitatii pentru iertarea pacatelor, pasca si cozonacul sunt pregatite din aluat dospit si simbolizeaza bucuria  Invierii, mielul este animalul de sacrificiu, acesta avand blandetea si supunerea cerute de Dumnezeu. 

O masa imbelsugata, atat de frumos colorata, se potriveste perfect cu anotimpul care se suprapune acestei sarbatori, fiind el in insusi un moment de sarbatoare, de reinviere a naturii. Toate schimbarile din mediul extern, cresterea temperaturii, scurtarea noptilor si prelungirea perioadei de lumina din zi au o influenta pozitiva asupra sistemului nervos, tosunului si formei fizice. Insa postul prelungit in care consumul de proteine si grasimi este redus, alimentatia fiind bazata preponderant pe fainoase, amidonoase, legume si fructe – toate surse de carbohidrati cu digestie usoara, impune moderatie in ceea ce priveste alegerile alimentare in perioada imediat urmatoare. Este bine stiut ca preparatele culinare traditionale sunt calorice si au un aport crescut de grasimi, carnea de miel avand mult colagen este indigesta, necesitand sa fie consumata mai degraba cu garnitura de legume pentru a usura digestia, de aceea marimea portiilor si combinarea corecta a preparatelor sunt importante.  Majoritatea persoanelor insa nu tin cont de aceste aspect, apar excese alimentare insotite  frecvent de tulburari digestive ( dureri abdominale, discomfort, senzatie de plenitudine, pirozis etc) si crestere ponderala in timp foarte scurt. 

Atitudinea corecta este sa revenim cat mai curand la o alimentatie echilibrata din punct de vedere nutritional, cu alimente sanatos preparate si cat mai naturale si la un program ordonat cu pastrarea meselor principale. Incercarea de a scadea aportul caloric prin eliminarea micului dejun va determina cresterea aportului de alimente la masa urmatoare, incarcand suplimentar digestia. “Infometarea”, solutia extrema pentru a reduce rapid excesul de greutate, se soldeaza cu senzatie de oboseala si lipsa de energie prin scaderea metabolismului bazal si aparitia carentelor de vitamin si minerale.  De aceea se impune o perioada de tranzitie, in care se recomanda mese frecvente, servite la intervale regulate de timp,  cu limitarea alimentelor indigeste (prajelilor, carnii rosii, condimentelor, sarii, sosurilor, sucurilor acidulate, dulciurilor) si cresterea  aportului de fructe si legume proaspete. Primavara este momentul ideal de a profita de toate verdeturile si cruditatile care se gasesc din belsug: spanac,salata verde, stevie, loboda, urzici, patrunjel proaspat, leurda, ceapa si usturoi verde. Acestea sunt bogate in fibre alimentare si antioxidanti, vitamin C, beta caroten, acid folic, minerale ( fier, magneziu, potasiu, calciu) si constituie baza meselor alaturi de carne alba ( peste, curcan, ied), branza sau portii mici de fainoase integrale. Fiind reduse in colesterol si grasimi, dar bogate in vitamine, minerale si fibre vegetalele de sezon scad aportul total de lipide consumate in exces in perioada sarbatorilor imbunatatind parametrii biochimici si ajutand buan functionare a ficatului.  Spanacul si urzicile contin doze mari de fier a carui absorbtie biodisponibilitate cresc  prin asociere cu alimente acide ( suc de lamaie, carne), iar prin aportul suficient de fibre confera un grad crescut de satietate, motiv pentru care pot constitui un fel principal la pranz sau cina. Fiind proaspete si avand posibilitatea de a fi consumate crude sub forma de salate asortate, verdeturile de primavara completeaza aportul zilnic de vitamina C in aceasta perioada ( patrunjelul contine aproximativ 130mg vitamina C/100g, dublu fata de portocale sau ardei gras)

Gustarile dintre mese si chiar mic dejunul pe baza de fructe, sucuri proaspat preparate alaturi de cateva seminte sau nuci sau un iaurt completeaza aportul de glucide si grasimi sanatoase. Vedetele sezonului sunt capsunile care imbunatatesc tranzitul fiind bogate in fibre si cresc tonusul general datorita continutului crescut de minerale ( fier, potasiu, calciu, zinc, iod)

Nu in ultimul rand un rol important il are consumul de lichide, necesarul hidric fiind de 40 ml/kilocorp/zi. Pentru o hidratare corespunzatoare pe langa apa se pot consuma si ciorbe, supe, sucuri de fructe, ceaiuri de preferat fara adaos suplimentar de zahar.Toate acestea, completate cu plimbari zilnice si putina disciplina asigura un stil de viata echilibrat si sanatos. 

Adauga in lista
Momentan nu ai o lista de cumparaturi creata. Apasa pe butonul de mai jos pentru a crea una.
Acest produs se afla deja in aceasta lista.
Produs adaugat in lista